2011-02-26

Tre t styr morgondagens marknadsföring

Tre små t – transparens, tonalitet och trovärdighet tror jag är nycklarna till ett långt och ärorikt liv som varumärke. Redan idag, men ack så mycket mer i morgon. Vi ser en generation som växer upp i olika varianter av "sociala medier". De är snart vana vid att ett varumärke kommunicerar så mycket mer än vad vi gör idag. Företaget måste visa upp "sin själ" och den själen måste hänga ihop med allt annat man gör, annars spricker bubblan direkt och ingen tror på dig. Om du när som helst kan råka ut för en #fail eller en dissning på en community med genomslag gäller det att tänka på vad du säger. Och gör.

transparens: Du måste vara ärlig med det du gör. För det du gör syns. Allt från din sämst betalde medarbetare till din suraste kund delar mer än gärna med sig av sina erfarenheter från ditt företag. I morgon är inte Janne Josefsson din största fiende, det är vad som sägs om dig "här inne". Å andra sidan. Om du kan skapa en bild av att du lever som du lär, att du behandlar dina medarbetare och kunder schysst, håller dig hyfsad mot miljön o s v, kan du få massor av beröm, som leder till goda affärer.

tonalitet: Hur låter du? Hur uttrycker du dig? Hur ser du ut? Detta är faktorer som redan idag är viktiga och som i morgon är allt. Vad du än säljer är varumärket viktigare än din vara. Och varumärket är i mångt och mycket vad du säger och hur du ser ut. Vi köper känslan av att ha gjort rätt val, oavsett om det är en kopp kaffe eller en ny bil. Och varje gång det där varumärket uttrycker sig som jag vill, stärks min bild av varumärket. Jag behöver kanske inte förklara att även det motsatta gäller – ingen köper glass av en ful surpuppa som inte svarar på mina frågor.

trovärdighet: Du måste, som sagt, vara ärlig med du gör. Annars tappar du snart i trovärdighet och ingen vill köpa något av en "lögnare". Säljer du "gott kaffe" kan du inte servera garvsyra mer än en gång. Utlovar du en kvalitetsprodukt som går sönder efter andra rundan har du snart problem med snorungar som talar om exakt hur usel din kvalitetsprodukt är.

Det går givetvis att invända mot mina tre t. Man kan säkert tjäna pengar utan att agera som ett "snällt företag" även i framtiden. Men, jag tror ärligt och fullt fast, att ska du överleva och tjäna pengar i morgon också måste du beakta dessa tre små t. Vi är kanske inte riktigt där idag, men den som hinner öva på det här innan vi är i framtiden tror jag har ett bra försprång. Jag kan, som vanligt, ha helt fel, men jag tror att de kommunikationsbyråer som vågar kliva in i styrelserummen och förklara det här kommer att få betalt.



2 kommentarer:

  1. Jag tror att du är på helt rätt spår. Jag tror dessutom att vi är där idag. Inte hela vägen, men vi är en bra bit in i samhället där det är konsumenten som sätter upp villkoren.

    Jag är också övertygad om att det är just konsumenterna som bestämmer hur lång tid det tar innan vi helt och hållet är på en konsumentstyrd marknad. Om alla idag skulle skriva på Facebook och Twitter exakt vad de tycker om produkter, varor och tjänster skulle bara de företag som har fattat det du är inne på överleva mer än en månad.

    Vi är inte där än men det är som med datalagring. Vi underskattar hela tiden hur snabbt det går.

    Bra inlägg!
    /Johan Vegna

    SvaraRadera
  2. Du är helt rätt, vi har sedan 2006 (start) haft mottot "Det sjyssta företaget" detta vet alla när de är i kontakt med kunden, vilket här det lätt att själv ta beslut

    SvaraRadera