2011-12-28

Låt konsulterna uppdatera dina sociala medier

Detta blogginlägg läses absolut bäst till denna vassa platta, årets svenska skiva 2011.

Jag är inte längre så övertygad. Det har länge varit en sanning att vi konsulter endast ska fungera som strategiska rådgivare och att företagen själva är de som bäst uppdaterar sina sociala medier. Jag håller med, fast ändå inte. Eftersom jag har suttit på båda sidor – alltså både varit en "kund" som har byggt upp en närvaro i de sociala medierna under några år och nu arbetar som rådgivare i dessa frågor – vet jag att det faktiskt är ganska krävande att bygga upp en närvaro.

Det tar inte bara tid, det tar också resurser. Och ska du få lite snurr på grejorna krävs det att du är en riktigt vass kommunikatör med fullt fokus på uppgiften. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att göra det "när du har tid över". 


Och varför inte? De allra flesta låter ju konsulterna skriva kundtidningen, pressmeddelandena, säljmaterialet, platsannonserna och så vidare. Vad är skillnaden mot dessa kanaler och de sociala kanalerna? Den stora och viktiga skillnaden är förstås dialogen. Du kan ha direktkontakt med kunderna. Och det är nog där "missförståndet" har startat, tror jag. Alla vill ju äga sin kundkontakt. Ingen vill släppa sin kontakt med kunden till en konsult. Men om alternativet är att du aldrig kommer att orka bygga upp den där kundkontakten tycker jag ändå att svaret är givet.


Var inte rädd för att ta hjälp. Var heller inte rädd att låta konsulter, som känner din verksamhet, uppdatera och föra dialog med dina kunder. Så fort det börjar närma sig affär eller gäller frågor konsulten inte kan svara på kommer han/hon givetvis att ta det vidare in i din organisation. Om alternativet är, vilket det tyvärr ofta verkar vara, att ditt företag står utanför "de sociala medierna" för att ni inte kan skapa en organisation eller hittar medarbetare som har tid att ta det på allvar ser jag inget som helst problem med att låta en vass kommunikatör utifrån hjälpa er komma igång. 

OBS!! jag har idag en blogg på Folkbladet, där hittar du mängder av nytt material om sociala medier, och alltid med musiktips! Följ gärna med dit!

/ @jmjobring

1 kommentar: